Het grootste  cargo vliegtuig ter wereld

Het grootste cargo vliegtuig ter wereld is momenteel de Antonov

De Antonov An-225 "Mrija" (Oekraïens: Антонов Ан-225 Мрія) (NAVO-codenaam: Cossack) is een vrachtvliegtuig, ontworpen in de voormalige Sovjet-Unie door het ontwerpbureau Antonov en is het grootste vliegtuig ooit gebouwd, gemeten naar maximumgewicht bij het opstijgen. Het vliegtuig, ontworpen om de Boeran, de Russische tegenhanger van de Spaceshuttle te transporteren, is een vergrote versie van de succesvolle Antonov An-124. Mriya (Мрія) betekent "Droom" in het Oekraïens.

Met een maximumgewicht van 640 ton is de An-225 's werelds zwaarste en grootste vliegtuig. De Hughes H-4 Hercules had een grotere spanwijdte en was hoger, maar was duidelijk korter en dankzij het gebruik van andere materialen ook stukken lichter. Verder heeft de H-4 maar één vlucht gemaakt en kwam hij niet hoger dan 21,3 m, wat de An-225 tot het grootste vliegtuig met meerdere vluchten maakt.[1] De An-225 is ook veel groter dan de Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig. De vliegtuigen die het dichtst bij komen zijn de An-124, de Boeing 747 Large Cargo Freighter en de Lockheed C-5 Galaxy, maar deze zijn allemaal stukken kleiner.

In september 2001 vloog de An-225 met een recordlading van 253,82 ton[2] op twee kilometer hoogte met een snelheid van 763,2 km/h over een gesloten circuit van 1000 km.

In november 2004 plaatste de FAI de An-225 in het Guinness Book of Records met zijn 240 records.

De An-225 is commercieel beschikbaar voor het vervoer van elk "oversized" object, dankzij het unieke formaat van z'n vrachtruim. Momenteel is er maar één vliegtuig in actieve dienst, een tweede toestel bevindt zich (augustus 2011) in onvoltooide staat op het fabrieksterrein in Kiev.

Airbus A380-800, het grootste passagiers vliegtuig

 Het widebody-vliegtuig beschikt over twee verdiepingen en biedt plaats aan maximaal 853 passagiers. Bij een gemiddelde configuratie passen er 555 personen in. Het is het grootste luchtwaardige passagiersvliegtuig ter wereld; alleen de Antonov An-225, een vrachtvliegtuig, is groter.

De eerste testvlucht werd gemaakt op 27 april 2005. Tweeënhalf jaar later, op 25 oktober 2007, maakte de A380 haar eerste commerciële vlucht. In dienst van Singapore Airlines vloog de A380 van Singapore naar Sydney. Dit was eveneens de eerste route waarop een lijndienst door het toestel werd onderhouden. Per december 2014 hebben twaalf luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk 152 toestellen in dienst.

Op 8 juni 2010 landde voor het eerst een A380 op Brussels Airport.[4] Een maand later, op 15 juli, was Luchthaven Schiphol aan de beurt.[5] Bij deze proef werd de technische afhandeling van het toestel getest. Nadat de test werd voltooid, vertrok het toestel weer op dezelfde dag.